My Pengikut..hehe

Sunday, October 3, 2010

Everyone must know how to make bisness...









Baru-baru ni aku telah ikut ayah aku beri ceramah untuk pelajar-pelajar Kelab Usahawan Politeknik Hulau Terengganu di Bukit Keluang, Besut. Huhuhu. Dalam FB tersilap tulis Hulu Terengganu. Biasa. Kesilapan teknikal. Sepanjang dua hari satu malam program itu berjalan, setiap kata-kata yang terpacul dari bibir ayah aku yang sedang bersemangat memberi ceramah berkenaan CARA MEMBUAT PERANCANGAN PERNIAAGAN tersebut, terdetik di fikiranku bahawa sepatutnya semua pelajar mahupun orang dewasa samaada yang berkerja dengan kerajaan mahupun swasta perlu mempunyai ilmu perniagaan. Bukan aku nak menunjukkan bahawa jalan yang aku pilih sebagai pelajar kursus EKONOMI DAN SAINS PENGURUSAN itu merupakan yang terbaik, tetapi berdasarkan pendapat aku, itulah yang menjadi keperluan masyarakat kita pada hari ini terutama masyarakat Melayu ini. Tidak kesah samaada seseorang itu mempunyai aliran Sains Hayat, Kejuruteraan, Kejururawatan, Medik, Arkitek mahupun TESL sekalipun, masing-masing berupaya untuk membuat perniagaan sendiri. Perniagaan tersebut tidak semestinya berdasarkan pekerjaan ataupun pengetahuan yang kita punyai, tetapi, kita juga dapat berniaga berdasarkan apa yang menjadi kegemaran kta.
Sebagai contohnya, makanan kegemaran kita ialah nasi ayam. Maka, kita boleh belajar secara perlahan-perlahan cara untuk membuat nasi ayam, dan kemudian, bermula berniaga nasi ayam tersebut secara kecil-kecilan sperti membuka gerai dihadapan parkir rumah kita.
Setelah mempunya sedikit kemajuan dan keuntungan, gerai yang tadinya hanya untuk membeli nasi ayam sahaja, diperbesarkan supaya pelanggan dapat makan nasi ayam dikedai kita. Dengan adanya kedai ini, kita dapat meningkatkan harga makanan contohnya ataupun menyediakan juadah tambahan seperti ABC, cendol, keropok, dan lain-lain.
Apabila bilangan pelanggan semakin meningkat dan kedai kita pula hampir-hampir roboh dek kerana tidak mampu menampung bilangan pelanggan yang terlalu sesak, kita boleh membuka cawangan kedai kita disekitar kawasan bandar, pusat pentadbiran, kawasan istirahat keluarga, kawasan rekreasi mahupun disekitar pusat-pusat membeli belah dimana pelanggan kita mudah menemui cawangan kedai nasi ayam kita tadi. Jangan lupa pula untuk meningkatkan kualiti layanan, makanan, kebersihan kedai kita nanti untuk menarik minat lebih ramai pelanggan. Jika ada kemampuan, kedai nasi ayam kita tersebut boleh diiklankan kedalam internet melalui laman sesawang kedai kita yang tersendiri untuk diiklankan kepada semua penggemar nasi ayam dan juga untuk menarik minat pelancong asing untuk merasai keenakan nasi ayam kita tersebut.
Perniagaan nasi ayam tersebut sekadar menjadi contoh untuk memberi gambaran kepada anda semua langkah-langkah untuk membuka serta meluaskan perniagaan yang menjadi impian anda.
Ingatlah bahawa sembilan dari sepuluh rezeki yang kita terima merupakan hasil daripada perniagaan. Jika tiada berlakunya perniagaan, maka, tiada sesiapa pun yang mendapat rezeki.

No comments: