My Pengikut..hehe

Tuesday, April 5, 2011

triple 's'




yo yo yo! hahaha. silap2. Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh pembaca sekalian. Lama dangat dah aku tak meng'update'kan aku punya blog ni. Bila tengok kawan2 punya blog, ramai yang sudah update mereka punya blog. Tinggal aku sahaja yang masih belum berbuat sedemikian rupa. Sibuk sangat ke aku ni? huhuhu. Wallahua'lam.
Today, I would like to share with all of you one thing that everybody have forgot to practice it. As a Muslim, we have our own culture to practice, right? Do you wanna know what I'm talking about? It is triple 'S'.
Ha. Yang ni aku tak amik dari mana2 negara cam orang tengah sibuk mengikut sekarang ni. Dari kita mengikut orang2 kafir punya budaya, mari kita amalkan budaya kita as a Muslim.
Triple 'S' yang aku sibuk mention atas tu ialah:
  1. Senyum
  2. Salam
  3. Sapa

Ha. Faham tak apa yang aku cuba ceritakan ni?

OK. Kita hidup diatas muka bumi ini bukan hanya bersendiri. Kita hidup dalam masyarakat, keluarga. Ada kommuniti sendiri. Tiap2 hari, masa kita keluar dari rumah, nak ke tempat kerja, sekolah, kedai, kita akan berjumpa dengan ramai orang, samaada yang kita kenal ataupun tidak. Tapim pernah atau tidak kita tegur mereka2 semua ini? Atau kita hanya memalingkan muka dari melihat muka orang tersebut? Fikir-fikirkanlah. Ini adalah explanation dari apa yang aku nyatakan diatas tadi.
  1. Senyum, cara: pandang mata orang tersebut, nampakkan senyuman kita dengan baik, kalau boleh tundukkan kepala sedikit tanda hormat (bukan dengan gaya meruku'), senyum ni macam kita sebut nombor tiga (jangan sebut kuat2 pula jika anda baru nak practice, terkejut sahabat anda nanti)
  2. Salam, cara : bersalamlah dengan sahabat tersebut dengan memegang kemas tangannya (bukan niat untuk menyakitkan tangannya), lafazkanlah Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh. Sedikit teguran kepada anda, jika orang tersebut berlain jantina elakkanlah dari bersalam kerana bukan hanya akan membaralkan wudhu' tetapi tegahan agama juga.
  3. Sapa, cara : bertanya khabar atau lain2 yang boleh membuatkan kita menegur orang tersebut. Sapalah dengan baik dan mengikut panggilan yang sesuai.

Itu sahajalah perkongsian pada kali ini. Ingat, tegurlah orang disekeliling kita walaupun orang itu kita tidak kenal kerana bermula dari tegur-menegur, sapa-menyapa akan membawa masyarakat yang bersatu padu dan ukhuwah yang kuat. Dengan cara ini, barulah gagasan 1 Malaysia dapar dicapai. :D
Sekian.
*akubudakband

No comments: